Sugardating, unge og seksualitet anno 2018

 

Henvender sig til: 10. klasse, gymnasier og andre ungdomsuddannelser

Varighed:  2 lektioner (halvanden time)

Pris: Kontakt mig for pris

Oplæg på ungdomsuddannelser

Sugardating, unge og seksualitet anno 2018

Sugardating er et forholdsvis nyt begreb, der dog vinder større og større indpas blandt unge piger og drenge. Senest førte dokumentarserien ”Gina Jaqueline – en sugardaters fortælling”, som blev vist på DR i december 2017 til et stigende antal unge brugere på portalen sugardaters.dk, en bekymrende tendens der peger på en samfundsmæssig og kommerciel glorificering af sugardating koblet til det faktum, at sugardating er en variant af det, vi kender som ganske simpel prostitution. Selv Gina Jacqueline fortalte i et interview, efter dokumentarserien havde kørt over skærmen, at hun efterfølgende havde erkendt, at der var tale om prostitution og at hun nu var færdig med at beskæftige sig med det. Men på det tidspunkt var programrækken allerede det mest sete tv-program i 2017.

Men hvad er sugardating egentlig? Kan man overhovedet tale om det som simpel prostitution? Hvorfor synes det ligetil at sælge et blowjob for en taske eller et par kunstige negle? Hvem er det egentlig der betaler for de her ydelser? Ved de unge nok om de langsigtede komplekse skadevirkninger af sugardating og prostitution? Og ved de, hvad der er årsag til, at de ukritisk kan bruge deres seksualitet på den måde? Det er spørgsmål, som vil blive gennemgået i dette oplæg.

Tanja taler ud fra en faglig referenceramme og trækker på erfaringer fra sit mangeårige arbejde med unge og gråzoneprostitution. Derudover trækker hun på sine personlige erfaringer fra sin egen tid i prostitution samt erfaringerne fra hendes arbejde i Netværksgruppen der består af kvinder med erfaringer fra sugardating, escort, bordelprostitution, gadeprostitution og pornobranchen.

Oplægget varer halvanden time. Der er efterfølgende plads til en dialog med spørgsmål og input fra de unge. Der er desuden mulighed for at arbejde videre i grupper med forskellige arbejds- og refleksionsspørgsmål, som kan bidrage til en større debat blandt de unge, hvor de får mulighed for at reflektere i mindre grupper over det de hver især har hæftet sig ved undervejs i oplægget.