# 17 – Grænselandet mellem seksuel leg og prostitution

En ny eufemisme har gjort sit indtog. ”Prostitutionslignende adfærd” dækker over det faktum, at flere unge i dag bruger sex som en handelsvare, der kan byttes for inklusion, oplevelser og materielle goder. En rapport om anbragte unge og seksualitet fra 2004 kortlagde allerede der den foruroligende udvikling, men adfærden har bredt sig til langt flere end de udsatte. Mest bekymrende er det, at de unge ikke selv ser nogen sammenhæng mellem byttehandlerne og prostitution. Spørgsmålet er, om mediernes øgede seksualisering har haft en finger med i spillet.

Kvinder har i årtier leget med tanken om at sælge sex. For de fleste bliver det ved en erotisk fantasi, og det er der konkrete årsager til. Lyst og muligheden for at sætte personlige grænser er nemlig ikke en naturlig del af prostitutionens basale virkelighed. Ikke desto mindre synes flere unge i dag at se det som en naturlig og ubekymringsværdig tendens.

Og her har samfundets udvikling og mediernes påvirkning haft afgørende betydning. I 90’erne blomstrede Swingermiljøet i det offentlige rum og fænomenet tiltrak stor opmærksomhed. Sidst i 90’erne kom datingsiderne på banen og gav anledning til at udforske seksualitetens mange facetter.

Sexet selviscenesættelse i medierne
Med internettet fulgte også en ny måde, hvorpå man konstant kunne iscenesætte sig selv. Det, der tidligere foregik bag lukkede døre, kunne vi nu følge med i via webcams og ikke mindst medierne, som gennem talrige tv-programmer inviterede os ind i diverse subkulturer. Bubber tog os med på optagelse til en pornofilm og Karen Thisted og Susanne Bjerrehuus pegede på fordele og ulemper, da de besøgte prostitutionsmiljøet.

I tv-programmer som `Paradise hotel´, `For lækker til love´ og `Sommer i Sunny Beach´ møder vi unge, løsslupne og sexfikserede unge, som deler ud af deres seksuelle udskejelser blot for at få ”Five minutes of fame”.

For den voksne generation er det nemmere at sortere mellem det stigende udbud af mange forskellige input, hvorimod vores unge er vokset op med de sociale medier og forsøger at udvikle sig og skabe deres egen identitet igennem mediejunglen. De er også samfundets nye forbrugere, og medierne bruger alle kneb for at fange deres interesse. Og hvad virker? Det gør sex!

De unge lader sig påvirke af seksualiserede reklamer, tv-programmer og holdninger, der præger vores kultur. Holdninger til utroskab, skilsmisse og skiftende partnere, som deres rollemodeller i medierne er med til at fastsætte. Forældre er tilbøjelige til at lade de unge hente viden på internettet, via smartphones, som er den største af alle informationskilder. Det gælder både kærlighed, seksualitet og porno, da disse elementer fortsat er tabu i mange hjem og derfor sjældent italesættes på en alderssvarende og respektfuld måde.

I en reklameblok trækkes vi gennem et hav af seksualiserede indslag, lige fra Yousee-reklamen hvor skuespilleren Dejan skal indtale speaks og i studiet vælger at omtale et rum fyldt med gamle pornoblade og over til bilreklamer, hvor man bliver så tændt af at røre ved rattet, at man kan fantasere til noget nær hvad som helst.

Et mediebillede uden synlige grænser
Moral og normer har ændret sig, og seksualiteten spiller en enorm rolle i jagten på at finde sig selv. Medierne ved det, og det er med stor økonomisk fortjeneste, at de lægger vægt på seksualiteten.

Men for at fastholde de unges interesse, kræver det også, at de konstant sprænger nye grænser, senest i en række datingprogrammer og programmet `7 dage med sex´ på tv3, som giver anledning til at tro, at det at dyrke sex uden en dybtfølt lyst er helt ukompliceret. Men kroppen husker, og det gør det på sigt endnu sværere for de unge at finde sig selv og udvikle en sund og naturlig seksualitet.

Overskrifter som `Den lykkelige luder´ sender signaler om, at det at prostituere sig er problemfrit og attraktivt, og når grænserne først er sprængt, hvorfor så ikke springe dem yderligere i håbet om at mærke sig selv og lære de yderste grænser at kende?
Derfor bliver det mere og mere naturligt for de unge også at eksperimentere med prostitution. Det er jo blot en ”seksuel variation” som så mange andre, som de unge eksperimenterer med. Men legen er ikke omkostningsfri.

De kommende generationer vil være mærkede. Mærkede af tidligere generationers naive forestilling om, at seksualiteten som en adskilt del fra følelseslivet er fri, udviklende og ukompliceret. Og det må de unge generationer bøde for. De bliver nemlig lært op til at tro, at man kan bruge og smide væk og umiddelbart kan forvente at få indfriet alle sine behov. Mange vil opleve deres grænser overskredet, og endnu flere vil føle det selvforskyldt, fordi man under mediernes påvirkning frivilligt gik med til de mange seksuelle variationer. Flere vil juridisk set være krænkere, og mange unge vil få svært ved at være i nære relationer, da betydningsfulde værdier som respekt, tolerance og rummelighed ikke har nogen særlig interesse for medierne. Det sælger nemlig ikke!

Ytringsfrihed er en vigtig værdi i vores demokrati – omvendt bør vi ikke blive så forhippede på at dyrke et stort frisind, at vi glemmer nuancerne, fornuften og en smule kritisk refleksion over, hvad det er for nogle basale værdier, de unge præsenteres for hver dag i mediebilledet.

Vi skylder de unge muligheden for at opbygge et seksuelt selvværd, der ikke må bygge på evnen til at sælge sig selv som seksuel vare eller objekt – men skal udvikles gennem en naturlig lyst. En lyst, hvor de unge også skal lære, at det er helt i orden at have grænser og sætte dem.

Hvad synes du?

Skriv en kommentar

Follow

Get every new post on this blog delivered to your Inbox.

Join other followers: